Strona główna Aktualności Procedury i zasady kształcenia w czasie częściowego/całościowego ograniczenia funkcjonowania szkoły w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem zwalczaniem COVID-19 w Zespole Szkół Zawodowych

Procedury i zasady kształcenia w czasie częściowego/całościowego ograniczenia funkcjonowania szkoły w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem zwalczaniem COVID-19 w Zespole Szkół Zawodowych

Przez ZSZ
144 Wyświetlenia

23.10.2020

Procedury i zasady kształcenia w czasie częściowego/całościowego ograniczenia funkcjonowania szkoły  w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem zwalczaniem COVID-19 w Zespole Szkół Zawodowych

I. Nauczanie mieszane (hybrydowe) związane z częściowym ograniczeniem funkcjonowania Szkoły polega na prowadzeniu zajęć w taki sposób, że:

a) co najmniej 50% uczniów realizuje zajęcia w szkole,

b) nie więcej niż 50% uczniów realizuje zajęcia z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość.

Dyrektor ustala tygodniowy harmonogram prowadzenia zajęć, po konsultacjach z radą pedagogiczną, najpóźniej do piątku (w uzasadnionych przypadkach później) zgodnie z wyżej wskazanym podziałem, biorąc pod uwagę równomierne i naprzemienne realizowanie tych zajęć przez każdego ucznia oraz odbywające się  turnusy dokształcania teoretycznego pracowników młodocianych.

Nauczanie w trybie stacjonarnym w szkole odbywa się na obowiązujących zasadach  w oparciu o przepisy prawa .

II. W sytuacji, gdy Szkoła znajdzie się w obszarze czerwonym, ogranicza się w całości funkcjonowanie Szkoły w trybie stacjonarnym, wprowadza się kształcenie na odległość.

Organizacja kształcenia na odległość

1. Kształcenie na odległość polega na:

a)  uczestniczeniu w lekcjach za pomocą środków komunikacyjnych wskazanych przez nauczyciela danego przedmiotu;

b) wykonywaniu w wyznaczonym przez nauczyciela terminie zadań obowiązkowych oraz zadań domowych;

c)  systematycznym utrwalaniu nabytej wiedzy i umiejętności w zakresie wskazanym i realizowanym przez nauczyciela.

2.   Podstawowym źródłem komunikacji pomiędzy szkołą, nauczycielem przedmiotu i rodzicem jest dziennik elektroniczny Vulcan.

3.   Wszystkie realizowane zajęcia dokumentowane są w dzienniku elektronicznym Vulcan.

4.   Każdy nauczyciel podejmuje indywidualne decyzje, w jakiej formie prowadzi zajęcia.

5.   Wymiarem czasu trwania poszczególnych zajęć edukacyjnych jest 45 minut. Dyrektor Szkoły może podjąć decyzję, by czas lekcji prowadzonej zdalnie wyniósł od 30 do 60 minut.

6. Wszystkie lekcje odbywają się zgodnie z obowiązującym planem lekcji.

7.   Nauczyciel prowadzi zajęcia ze szkoły.

8.   Nauczyciel o wyznaczonej planem godzinie komunikuje się z uczniami danej klasy, wysyłając przez dziennik wiadomość, w której informuje uczniów o temacie lekcji i jej dalszym toku,  np. przełącza się na inny komunikator, platformę, przesyła link do strony, gdzie znajduje się wprowadzenie do nowego tematu. Przekazuje uczniom polecenia do wykonania.

9.   Temat zajęć nauczyciel wpisuje do dziennika elektronicznego na dotychczasowych zasadach.

10. Uczeń ma obowiązek odbierania wysyłanych przez nauczyciela materiałów oraz uczestniczenia w zajęciach on-line, a w przypadku nieotrzymania wiadomości/problemów technicznych – kontaktu z nauczycielem/wychowawcą.

11.  Obecność ucznia na zajęciach z zastosowaniem technik komunikacyjno-informatycznych jest równoznaczna z obecnością ucznia w szkole, jak to ma miejsce w przypadku prowadzenia zajęć w trybie stacjonarnym.

12. W dzienniku elektronicznym wpisywana jest frekwencja – „ZN”, czyli udział w nauczaniu zdalnym, „NZN” – nieobecność na zajęciach on-line.

13. Potwierdzeniem obecności na lekcjach jest odczytanie w e-dzienniku wiadomości przesłanej przez nauczyciela przedmiotu (najpóźniej do godz. 16.00 danego dnia), w przypadku zajęć prowadzonych w formie wideokonferencji – udział ucznia w lekcji (nauczyciel sprawdza obecność w czasie jej trwania), a w przypadku zajęć realizowanych w formie projektu na platformie edukacyjne  wykonanie przez ucznia wskazanych zadań.

14. Frekwencja na zajęciach zdalnych wliczona jest w ogólną frekwencję w danym semestrze/roku szkolnym.

15. Rodzic ma obowiązek usprawiedliwić nieobecność ucznia w terminie do 2 dni za pomocą dziennika elektronicznego Vulcan, telefonicznie lub mailowo.

16. Rodzic ma prawo do konsultacji z nauczycielem pisemnie poprzez e-dziennik oraz on-line  – po wcześniejszym ustaleniu terminu z nauczycielem.

17. Do udziału w lekcji on-line uprawniony jest zalogowany uczeń klasy, dla której zajęcia zostały zorganizowane.

18. Podczas lekcji uczeń korzysta z dostępnych mu narzędzi informacyjno-komunikacyjnych (mikrofon, kamera, czat).

19. Obowiązuje bezwzględny zakaz nagrywania, rejestrowania, fotografowania spotkań, wizerunków uczestników oraz przedstawianych w trakcie materiałów.

20. Zakazane jest przetwarzanie danych osobowych, przekazywanie osobom trzecim własnych loginów, haseł do narzędzi, z których korzysta się podczas kształcenia na odległość.

21. Uczeń ma prawo do korzystania z pomocy pedagogicznej poprzez kontakt z pedagogiem szkolnym za pomocą wiadomości przesłanych przez e-dziennik, spotkań on-line lub spotkań w szkole  w wyznaczonym czasie.

Warunki weryfikowania wiedzy, oceniania, informowania o postępach oraz otrzymanych ocenach.

1. Prace zdalne  zadane przez nauczyciela przedmiotu do wykonania w wyznaczonym przez nauczyciela czasie podlegają ocenie.

2. Postępy uczniów są monitorowane na podstawie bieżących osiągnięć w pracy zdalnej (nauczanie w czasie rzeczywistym) lub na podstawie wykonanych m.in.: ćwiczeń, prac, quizów, zadań w czasie odroczonym (nauczanie w czasie odroczonym).

3. Nauczyciel może wymagać od uczniów wykonania określonych poleceń, zadań, prac, projektów umieszczonych w Internecie, np. na zintegrowanych platformach edukacyjnych lub polecić samodzielne wykonanie pracy w domu i udokumentowanie jej, np. w postaci zdjęcia przesłanego drogą mailową.

4. W czasie pracy zdalnej nauczyciel ustala bieżące oceny za wykonywane zadania w szczególności za:

a) prace domowe,

b) wypracowania,

c) udział w dyskusjach on-line, wypowiedź na forum,

d) inne prace, np.: referaty, prezentacje, projekty,

e) odpowiedź ustna,

f) wszelkie formy aktywności wskazane przez nauczyciela,

5.   Informację o postępach ucznia w nauce nauczyciel umieszcza w e-dzienniku.

6.   Za niewykonanie pracy w wyznaczonym terminie uczeń otrzymuje ocenę niedostateczną.

7.   Rodzic lub pełnoletni uczeń może wnioskować o wydłużenie terminu wyznaczonego przez nauczyciela w przypadku choroby lub problemów technicznych.

8.   W trakcie kształcenia na odległość nauczyciel może stosować wszystkie obowiązkowe formy sprawdzania wiadomości i umiejętności określone w Statucie Szkoły.

9.   Nauczyciel określa rodzaj zadanej pracy(obowiązkowa/dodatkowa) oraz wyznacza termin  jej wykonania.

10. W przypadku, gdy uczeń nie uczestniczy w lekcji on-line z nauczycielem, uczeń ma obowiązek na podstawie materiałów wysyłanych przez nauczyciela samodzielnie uzupełnić wynikające z absencji braki wiadomości i umiejętności.

11. Uczeń, by uzupełnić ewentualne zaległości, może kontaktować się w wyznaczonym przez nauczyciela czasie i formie.

12. Podczas kształcenia na odległość ocenie podlega również zachowanie, ze szczególnym uwzględnieniem  systematyczności i sumienności, uczciwości i aktywności na zajęciach.

Przeczytaj również